Henrietta Van Fittanin syntytarina | Rakastajat-teatteri

Tervetuloa teatteriin! Tutustu turvallisuusohjeisiimme.

Henrietta Van Fittanin syntytarina

Henrietta van Fittan – Porin vähävaraisin perijätär ja vapaaherratar on ehkä vähiten tunnettu porilainen julkkis, mutta kuka hän oikeasti on? Omien sanojensa mukaan siniverinen Henrietta on niittänyt mainetta Porin lisäksi myös muualla maailmassa kansainvälisesti tunnettujen kuuluisuuksien seurassa. Hänen lukuisat matkansa ovat vieneet parrasvaloista samppanjanhuuruisiin juhliin, Pamela Andersonin takapuoli-stuntin pestistä suurien estradien valloittavimmaksi tähtöseksi. Toisaalta, pitääkö mikään näistä väittämistä paikkaansa? Henrietan suurten puheiden paikkansapitävyydestä ei aina ota selvää, joten päästäkäämme ääneen Henrietan menestyksen taustalla vaatimattomasti häärivä manageri Henri! Hän tuntee Henrietan varhaiset vaiheet ja esiasteet kenties parhaiten maailmassa.


​​​​​​​Hei, olen Henri ja näyttelen Rakastajat-teatterissa. Ensimmäisiä kosketuksia Henriettaan saatan muistaa omilta lapsuusajoiltani, kun keimailin lapsuudenkodissani äitini minulle ompelemassa mekossa ja ihastuttavassa, sinivalkoruudullisessa esiliinassa. Tuolloin tämä viehkeä hahmo esitteli itsensä tosin Maikkina, mutta jokainen etsii itseään vielä tuolloin, eikös vain.

Henrietan muut esi-asteet pääsivät valloilleen kanavoimanani pitkin lapsuutta ja nuoruutta käytännössä aina silloin, kun oli mahdollista pukeutua mekkoon ja samalla vieläpä viihdyttää muita. Lukuisat pukujuhlat Anniksella toivat esiin näyttävään sinisävyiseen epookkiasuun pukeutuneen henkilön, joka tunnettiin nimellä Sumuneito Usvatar. Lukiossa ystäväni lukiodiplomiesityksessä, joka pohjautui Juhani Ahon “Juha”-romaaniin, kanavoin taas Lady Gagasta visuaalisesti ammentavaa Shemeikkaa. Peruukit, sukkahousut ja koroilla kävely tulivatkin tutuiksi nuoren teatteriharrastajan arjessa.

Oli vuosi 2013 ja työskentelin jo tuolloin Rakastajat-teatterissa, tosin vielä itse itselleni laatiman lipunmyyntisihteeri-tittelin alla, sillä koin olevani oikein etevä sihteeri. Vuotuinen Lain§uojattomat-teatterifestivaali oli tuloillaan, ja eräänä päivänä teatterinjohtaja Kai Tanner kysyi, olisinko kiinnostunut toteuttamaan Drag Show -numeron festivaaliklubille. Totta kai olin kiinnostunut, en vain tuolloin vielä tiennyt miten tämän tekisin, mutta tekisin kuitenkin. Seuraavat viikot vietin iltoja myöten YouTuben drag-tutoriaalivideoiden parissa ja ammensin itseeni tietoutta, mitä drag on. Tuolloin käsitykseni dragista oli todella rajallinen ja mielsin sen lähinnä joksikin sellaiseksi, mitä saattoi nähdä puolivahingossa perheen kanssa pakettimatkalla Gran Canarialla. Pidin dragia myös suorastaan outona, sillä vahvasti ja teatraalisesti meikatut miesoletetut suurine paljettiasuineen tuntuivat todella vierailta, eivätkä lainkaan sellaisilta, joita voisi nähdä saati olisi soveliasta näyttää porilaiselle yleisölle.

Pengoin teatterin pukuvarastoja iltakaudet etsiessäni sopivia esiintymisvaatteita numerooni. Kävin jopa Citymarketin alelaarista penkomassa itselleni sukkahousuja ja mummupikkareita. Drag-numeroni lähti muodostumaan ehkä yhden perinteisimmän formaatin, kuuluisuuksien imitoinnin, ympärille. Katsoin lisää videoita YouTubesta, luin Mega-Paulasta ja muista suomalaisista drag queeneista ja yritin hahmottaa omaa suhdettani tähän ilmiöön.

​​​​​​​


​​​​​​​Numerooni valikoitui liuta tunnettuja naisia ja heidän kappaleitaan. Rajallisella kokemuksellani editoin taustanauhan, jossa kappale vaihtuu lennosta toiseen, mutta kuitenkin niin, että välisoiton aikana olisi mahdollista ehtiä vaihtamaan pikaisesti asua ja peruukkia. Muistaakseni esityksen aloitti ja lopetti kuitenkin hahmo, joka ei yrittänyt olla mitään muuta, kuin oma alter egoni. Nimi Henrietta van Fittan oli sekin pitkällisen kuratoinnin tulos. Nimen muodostamiseen on lukuisia reittejä, mutta yksi perinne on muuttaa esiintyjän oma etunimi naiselle vakiintuneeksi nimeksi; näin ollen Henristä saatiin helposti Henrietta. Sukunimi taas perustuu sanaleikkien ja pikkutuhmuuden perinteeseen. Ruotsinkielinen fittan tuntuu jokseenkin tutulta suomalaiseenkin suuhun, mutta sanan alatyylisyys ei aina kuitenkaan tule noteeratuksi. Tämä olkoon pieni näpäytys porilaiselle yleissivistyksen puutteelle. Pelkkä fittan tuntui kuitenkin sukunimenä riittämättömältä, joten tietynlaista aristokraattisuutta tuomaan lisäsin väliin hollantilaisen preposition “van”. Kirjaimellisesti nimi kääntynee kansankielelle “Henrietta suoraan toosasta”.

Jotta debyyttinumerooni suunnittelemani asuvaihdot toimisivat, tarvitsin lavalle sermin tai muun suojan, jonka takana suorittaa pikavaihtoni. Koska show ei ole mitään ilman taustatanssijoita ja kyseisen pukusermin virkaa toimittaneen verhokankaan kannattelijoita, sain värvättyä mukaani silloiset kollegani Annu Alisen ja Miia Lindströmin, eli tanssitytöt Lidia ja Lydia Litviasta, joiden suurin haave oli päästä Venäjälle. Myönnettäköön, että aika ei ole kohdellut hyvin tätä haavetta.

Itse show oli perimätiedon mukaan suuri menestys. Lain§uojattomien klubi Kehräämöllä oli tupaten täynnä katsojia, ja ilta päättyi muiden numeroiden jälkeen Henrietan esitykseen. Epämääräinen taustanauhan kyhäelmäni pauhasi äänentoistolaitteista, Lidia ja Lydia tanssivat ja nostattivat yleisön kierroksia. Henrietta syöksyi lavalle ja vain hetkiseltä tuntuneen spektaakkelin aikana estradilla nähtiin myös Katri Helena, Nicole Kidman Moulin Rouge-elokuvasta, Paula Koivuniemi, Amy Winehouse ja Lady Gaga. Yleisö mylvi seisaaltaan ja Henrietta oli muljauttanut itsensä kansantietoisuuteen.

Myöhemmin illalla Henrietta, joka lainehti yleisön keskuudessa päätä pitempänä muita, sai myös varsin merkillisiä lähestymisyrityksiä erään katsojan taholta. Yksityiskohdat jääkööt pois tästä yhteydestä. Sanottakoot kuitenkin sen verran, että Henrietan sulo oli tehnyt tähänkin katsojaan erittäin elimellisen vaikutuksen…


​​​​​​​Tämän jälkeen Henrietta on tavan takaa vieraillut Kehräämön lavalla lyhyine klubinumeroineen, kunnes vuonna 2020 Henrietan pitkäaikainen haave näyttelijättären urasta vihdoin aukeni Rakastajat-teatterin Metroporiksen myötä. Siinä Henrietta nähtiin itsenään kokoillan huumaavassa 20-lukujen kabareessa. Jälleen kerran Henrietan näyttävyys ei jäänyt katsojilta huomaamatta. Jopa tutut ja entiset työkaverit eivät olleet tunnistaa Henriettaa, niin uhkea hän oli.

Vuosien varrelle on mahtunut myös ikimuistoinen esiintyminen Turussa, Turun Baletti -nimisen seuran järjestämässä tilaisuudessa. Vasta keikan hyväksyttyäni kävi ilmi, ettei kyseessä ollut balettitanssijoiden iltamat, vaan paikallinen kinky-harrastajien tapahtuma, jossa heti kättelyssä vastassa oli jalkapuut ja piiskat. Yksityiskohtia tästä mielenkiintoisesta seikkailusta voin kertoa lisää sitten kasvotusten.

Nyt kun ensiesiintymisen hekumasta on tulossa täyteen huimat 10 vuotta, on aikakin, että Henrietta van Fittan saa ansaitsemansa koko illan shown Rakastajat-teatterin Studio Hilkassa, josta kaikki ikään kuin lähti. Vuosikymmen sitten harjoittelin tanssiaskelia ja huulisynkkaamista elokuisen Porin illoissa Hilkan kätköissä. Tämän vuoden elokuussa sama homma jatkuu, ja jalka lentää korkeammalle kuin koskaan. Ihan konkreettisesti siitäkin syystä, että Henrietta aikoo esittää tankotanssia.


Henrietta-show ensi-illassa Studio Hilkassa 31.8.2023