Mitä teimme ennen kuin oli Henriettaa | Rakastajat-teatteri

Tervetuloa teatteriin! Tutustu turvallisuusohjeisiimme.

Mitä me teimme ennen kuin vielä oli Henriettaa?

Kaikki puhe- ja kirjoitustaidon oppaat kategorisesti kieltävät aloittamasta lauseella: ”Jo muinaiset roomalaiset…”

Siitä huolimatta.

Jo muinaiset roomalaiset sekä kreikkalaiset jopa ennen heitä tunsivat ristiinpukeutumisen ja vaatteilla tai niiden pois ottamisella leikittelyn viehätyksen. Homeroksen Iliaassa ja Odysseiassa miehen pukeutuminen naiseksi ja päinvastoin on osa juonta, myös keskiaikaiset kirjailijat leikittelivät aiheella usein. Osmanien valtakunnassa 1300-luvulla sulttaanin haaremissa oli miehen pukeutuminen naiseksi aivan oma viihteellinen ilmaisumuotonsa.

Drag kuuluu olennaisesti queer-kulttuuriin sen varsin leikkisänä esityksen osana, eikä sitä tule millään muotoa sotkea transvestisyyteen, jossa pukeutuminen ei tapahdu esiintymistarkoituksessa. Nimen ´drag" alkuperästä ei ihkasen varmaa tietoa ole, mutta suosituin selitys sille on peräisin Shakespearen ajan Englannista jolloin miesnäyttelijät kuvasivat sillä tapaa, jolla näytelmän naishahmojen puvut laahasivat lattiaa. Teatteri ja näytteleminenhän oli pitkään, vielä 1800-luvulla moraalisesti niin kauheaa ja synnillistä että vain miehet, nuo synnissä muutenkin rypevät komeljanttarit, saattoivat esiintyä julkisesti. Kun naisiakin sitten lopulta rupesi ammatissa näkymään, olivat he pitkään suuren yleisön silmissä häväistyjä ja luonteeltaan epämääräisiä puolimaailman naisia.


Suomessa muistan dragin taiteenlajina ruvenneen näkymään laajemmille kansankerroksille 1980-luvulla, jolloin ruotsalainen After Dark -ryhmä valloitti paitsi Kaivohuoneen, myös Suomen television. Show herätti valtavasti huomiota, ja tiedän sangen monien naiskatsojien olleen valmis vaikka murhaan saadakseen säihkyvän tummakutrisen Christer Lindarwin säärien tapaiset huikeat anatomiset ihmeet itselleen (miksi en tietäisi; olinhan itse yksi näistä katsojista.)

Tosin jo ennen ruotsalaisten maihinnousua Reijo Paukku ohjasi vuonna 1979 Suomen ensimmäisen drag shown ravintola Gambriniin Helsingissä, mutta kohuohjaajatittelistään huolimatta ei Paukku sillä kertaa onnistunut mitenkään laajasti järisyttämään Suomen taide- elämää. Kohuohjaajaksi päätymiseen riitti tuolloin joitakin vuosia aiemmin toteutettu Jesus Christ Superstar -musikaalin kotimainen versio.

Nyttemmin drag queenit ovat peruskauraa viihteen maailmassa. Dame Ednan loistolausahdukset, Divinen jo astetta röyhkeämmät esitykset avasivat tietä RuPaul´s Drag Racen kaltaiselle koko kansan viihteelle.

Ja tietenkin myös omalle Henrietta van Fittanillemme, joka sisään astuessaan valaisee koko Studio Hilkan!


Tiina - Vahtimestari oven ja köökin välissä


Kuvat: Mikael Leppäniemi